24polska.pl luckystrikes.pl www.abclinux.pl www.numizmatyka.com.pl ANFA.PL linki
Login: Hasło: Odzyskaj hasło Zarejestruj się
wiadomości
kuchnia
ogłoszenia
podróże
teksty
Biznesowy dryl nie sprawdzi się na plaży

Nowe technologie w biznesie są już normą. Niezastąpione w zarządzaniu zespołem, kierowaniu projektem czy komunikacji pomiędzy pracownikami. Jak pokazują jednak wyniki raportu „Rodzic unplugged”, smartfon lub tablet to już nie tylko domena kadry zarządzającej. Na co dzień korzysta z nich już prawie połowa rodziców, z czego 65% regularnie używa aplikacji mobilnych1. Zarządzanie przy użyciu nowych technologii sprawdza się w firmie, lecz może okazać się nieskuteczne w domu lub na urlopie, gdy biznesmeni zmagają się nie ze współpracownikami, a… swoimi dziećmi. Jak się z nimi komunikować by uniknąć konfliktów?

Wszechobecna technologia
Jak wynika z raportu „Diagnoza Społeczna 2013 Warunki i Jakość Życia Polaków”, 79% Polaków w wieku powyżej 16 lat posiada komputer w domu, a 76% ma dostęp do internetu. W co trzecim gospodarstwie domowym jest więcej niż jedno takie urządzenie, a już niemal w co dziesiątym znaleźć można również tablet. Z kolei 87% osób powyżej 16. roku życia korzysta z telefonów komórkowych. Raport wskazuje, że technologie obecne są zdecydowanie częściej w rodzinach wychowujących dzieci. – Rodzice zaczynają rozumieć, że także współczesna szkoła powinna czerpać z rozwiązań, jakie dostarczają nowe technologie i bardzo często „naciskają” szkołę na ich wdrażanie. Propozycje, takie jak dziennik elektroniczny lub aplikacje mobilne, służące do kontaktu z nauczycielami i szkołą, mają za zadanie usprawnić komunikację na linii szkoła-rodzic i zaczynają wpisywać się w krajobraz współczesnej placówki oświatowej – podkreśla Marcin Kempka z firmy Librus. Jednak czy rodzice potrafią prawidłowo wykorzystywać możliwości, jakie daje coraz szybszy obieg informacji?

Sukces = szybka informacja + przemyślana reakcja
Przewinienia dzieci bywają zarzewiem konfliktów. Rodzice przyzwyczajeni do sposobu komunikacji stosowanej w pracy, próbują biznesowe standardy wdrażać w domu. Zwykle na niepowodzenia czy złe zachowanie reagują krytyką, której celem ma być spowodowanie zmiany sytuacji lub motywacja do naprawienia błędów. Często jednak zwracają uwagę w nieodpowiedni sposób, który stresuje i demotywuje oraz obniża poczucie własnej wartości u młodzieży. Tymczasem odpowiednie przygotowanie się do rozmowy może wpłynąć korzystnie na zachowanie dziecka i poprawę wzajemnych relacji. Aby to osiągnąć, należy dokładnie przemyśleć swoje argumenty, a do rozmowy podejść bez negatywnych emocji.

– Rodzice powinni być świadomi tego, że sposób, w jaki rozmawiają z dzieckiem, ma ogromne znaczenie. Przede wszystkim, należy wystrzegać się uogólnień i oceniania. Pomoże natomiast wspólna analiza faktów oraz pozwolenie dziecku na samodzielne wyciągnięcie wniosków i naprawienie błędu. Tylko krytyka udzielona w ten sposób pozwala na efektywne wpływanie na zachowanie dziecka – mówi dr Paweł Rasmus, psycholog w Publicznym Gimnazjum nr 43 w Łodzi im. Karla Dedeciusa.

Jest to szczególnie ważne odkąd technologia stała się niemal integralnym elementem naszego życia, obecnym w nim od rana do wieczora. Budzik w telefonie rozpoczyna dzień, plan dnia sprawdzamy w specjalnej aplikacji, system GPS wskazuje najkrótszą drogę na spotkanie, zakupy można zrobić przez Internet, a ulubiony serial obejrzeć na… tablecie. – Na rynku obecne są już także aplikacje mobilne dla rodziców, dzięki którym poprzez powiadomienia typu „push” mogą oni w czasie rzeczywistym, na telefonie lub tablecie, otrzymywać odnotowane przez nauczycieli oceny, jakie otrzymują ich dzieci. Technologia „push” pozwala na natychmiastowe wysyłanie komunikatów w momencie dodania do systemu szkolnego e-Dziennika nowych danych. Korzystanie z aplikacji jest również dużo wygodniejsze, a szybkość i łatwość dostępu do informacji znacznie większa niż w przypadku korzystania z tradycyjnego komputera i przeglądarki internetowej. Nowe technologie coraz śmielej wkraczają do sektora edukacji. Ten trend będzie się dynamicznie rozwijał – dodaje Jan Kleczkowski z firmy Microsoft.

Wspólny dialog buduje zaufanie
Bardzo ważne, by zapracowani rodzice nie traktowali nowoczesnych technologii jako substytutu kontaktu z dzieckiem, a jedynie narzędzia do jego poprawy. W sytuacji, kiedy informacje dostajemy drogą elektroniczną, znaczenia nabiera budowa właściwych relacji i umiejętność komunikacji uwzględniającej wzajemne potrzeby. Złe decyzje podjęte pod wpływem emocji i niewłaściwe słowa użyte w rozmowie mogą mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Jest to szczególnie ważne, ponieważ negatywna opinia może spowodować u dziecka brak motywacji, zniechęcenie, poczucie niesprawiedliwości, a nawet agresję. Tymczasem krytyka może zamienić się w twórczą i motywującą, przy zachowaniu kilku warunków. Rozmowa dotycząca problemów powinna być przede wszystkim rzeczowa i dotycząca jedynie zaistniałej sytuacji. Bardzo ważne jest również to, aby krytykować zachowanie, a nie osobę. Podstawą jest spokojna analiza faktów oraz szczere wyrażenie własnych, co powinno być udziałem zarówno rodzica, jak i dzieci. Wsparcie i zachęta do przezwyciężenia trudnej sytuacji są kluczowe, natomiast rodzic nie powinien wyręczać swojej pociechy. Wypracowanie rozwiązania w mało komfortowej sytuacji będzie stanowiło dla dziecka lekcję na przyszłość, a zarazem naukę, że należy ponosić odpowiedzialność za swoje zachowanie.

Umiejętność udzielania konstruktywnej krytyki jest cenną umiejętnością, którą powinien opanować każdy rodzic. Dzięki niej możliwe jest bowiem nie tylko wytknięcie błędów, lecz również wyciągnięcie wniosków i wypracowanie rozwiązań korzystnych zarówno dla każdej ze stron. Wakacje są dobrym momentem na podsumowanie zakończonego roku szkolnego i zacieśnienie wzajemnych kontaktów. Wspólnie spędzony czas może być okazją do szczerej rozmowy, która przyniesie korzyści zarówno dzieciom, jak i rodzicom.


1 Raport „Rodzic Unplugged” sporządzony przez firmę Librus we współpracy z Microsoft.







Copyright © 2006-2011 ANFA.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. | O nas - Reklama - Polityka COOKIES